אין סוף מילים נאמרו על כך שהאינטרנט ובכלל – החיים אונליין, הפכו לשגרה עבור מיליארדי אנשים בכל רחבי העולם. מכיוון שכולם עברו לרשת, גם פרסום באינטרנט הפך לחובה עבור עסקים וחברות מכל הסוגים והגדלים, המבקשים להצליח הן מבחינה לוקאלית והן מבחינה גלובלית. נשאלת השאלה, האם עדיין יש טעם להיעזר באפיקי הפרסום המסורתיים שקדמו למהפכה הדיגיטלית? למשל שלטי חוצות, פרסומות ברדיו ובטלוויזיה, חלוקת פלאיירים ומכתבים, מודעות בעיתונים ועוד. על כך, ננסה לענות כעת.
האם היתרונות של פרסום באינטרנט באמת עולים על הדרך המסורתית?
היתרון המרכזי של פרסום אופליין, הוא הנוכחות הפיזית והיכולת ליצור השפעה כאן ועכשיו. למשל, שלטי חוצות בערים הגדולות מושכים תשומת לב רבה, וחלוקת פלאיירים מאפשרת ליצור שיח וחיבור כאן ועכשיו. עם זאת, לעומת פרסום באינטרנט יש לשיטה זו כמה חסרונות;
- עלויות גבוהות יחסית – שירותי הדפסה ואישור לפרסם באפיקים אלו, תשלום משכורת למחלקי פלאיירים ועוד. אלו עלויות שלא תמיד נמצאות בהישג ידם של עסקים קטנים ובינוניים.
- קושי במדידה מדויקת בהצלחת הקמפיין – פרסום אונליין לרוב מאפשר לעקוב אחר נתונים ולהסיק מסקנות. ברגע שאנו עובדים אופליין, קשה יותר לדעת כמה אנשים נחשפו לפרסום שלנו (אלא על בסיס ממוצע כללי) ועד כמה הקשר בין החשיפה ובין השגת היעד העסקי, קיים.
- אין מיקוד – פרסום מסורתי לא תמיד יכול להתמקד בקהל יעד ספציפי וברור שהעסק מעוניין למשוך.
ומה לגבי הרשת?
פרסום באינטרנט פותח ללא הרף אפשרויות חדשות, גמישות ומעניינות יותר למפרסמים, עם יתרונות ברורים כמו אפשרות ליצור קמפיינים ממוקדים לפי גיל, מין, מיקום גיאוגרפי, הרגלי צריכה ועוד. הרשת החברתית וגוגל יאפשרו גם לפנות באופן ישיר לאותו קהל יעד וכך להגביר את הסיכוי להצלחה. זאת ועוד, שאפשר להגיע לקהל מדויק בכל רחבי העולם. כלומר, גם מספרי החשיפה גבוהים יותר אך הם עדיין מדויקים מאוד!
בנוסף, ניתן למדוד ולעקוב אחר הנתונים בזמן אמת, שהרי כל קליק, לייק, תגובה או צפייה נראים לעין. כך ניתן לדעת בקלות כמה נחשפו לקמפיין, כמה הגיבו לו (בכל דרך שהיא) וכמה מתעניינים הפכו ללקוחות משלמים. אגב, גם עלויות הפרסום ברשת נמוכות יותר יחסית. אפשר תמיד להתחיל בתקציב קטן ולהגדיל לפי צורך ואחוזי הצלחה, לעצור קמפיינים כושלים בזמן ועוד.
אז במה לבחור בסופו של דבר?
אין שלא נביט על כך, הן פרסום באינטרנט והן השיטות המסורתיות, מביאות עימן יתרונות שאין לזלזל בהם. הסוד הוא לנתח היטב את העסק, למי הוא פונה ומהי הדרך הטובה ביותר לפנות לאותו קהל יעד, ולתכנן בהתאם. ישנם עסקים שנעזרים רק בפרסום ברשת וכאלו שעדיין 'מחזקים' עם פלאיירים, שלטי חוצות ועוד. הכל תלוי בעסק, התחום ממנו הוא מגיע, קהל היעד ושאר קריטריונים אותם יש לבחון היטב יחד עם איש מקצוע.